S'aproven modificacions fiscals en el Ple de l'Ajuntament

Última revisió 29-10-2021 10:07
28/10/2021

El 27 d’octubre es va celebrar un Ple Municipal, de caràcter extraordinari, que va tractar sobre les propostes de modificacions en les ordenances fiscals, que van ser totes aprovades.

Pots veure aquí el vídeo del Ple Municipal (enllaç a YouTube).

A grans trets, ERC, com a equip de govern, va destacar que es mantenia la recaptació d’impostos per a l’exercici 2022 i no s’augmentava la pressió fiscal per a la ciutadania.

Fem Poble va exposar que no s’està avançant cap a taxes progressives ni disruptives i que cal treballar per fer que “els que més tinguin, més paguin”.

Els i les representants de Junts per Sallent, Cabrianes i Cornet van mostrar-se escèptics amb algunes propostes i consideren que hi ha aspectes de les ordenances que no els convencen.

Les propostes més destacables, i també les que van generar més debat, van ser la supressió de la bonificació d’un 15% de la taxa d’escombraries en cas d’utilitzar la deixalleria, l’augment d’un 2% de la taxa d’escombraries i una bonificació més elevada per a la instal·lació de plaques solars en habitatges.

Encaminar-se cap a un model de recollida selectiva

D’una banda, l’equip de govern va explicar la necessitat d’avançar cap a un model de recollida selectiva de residus a Sallent. Considera que la bonificació de la taxa per aquella gent que va a la deixalleria, que ara era d’un 15%, ja ha tingut el seu recorregut i que, a més, no provoca que augmenti el nombre de persones que s’hi apropen. Es creu convenient canviar el destí dels recursos de les bonificacions a altres serveis, com pot ser el cas de la recàrrega de vehicles elèctrics.

L’alcalde Oriol Ribalta va explicar que, en el seu moment, aquesta bonificació es va activar per incentivar la gent a anar a la deixalleria, però que s’ha de començar a conscienciar la ciutadania d’aquest canvi i mirar les taxes amb perspectiva de futur. Per això també es va proposar un augment del 2% en la taxa d’escombraries, ja que els ajuntaments hauran d’afrontar una despesa cada cop major en la gestió de residus.

Per contra, Junts per Sallent, Cabrianes i Cornet es va mostrar en desacord en eliminar la bonificació, i va demanar que es mantingui per tal de seguir incentivant la gent i entendre-ho com un gest i no un fracàs.

Augment de la bonificació per a instal·lacions de plaques solars

Tots els partits van coincidir en augmentar la bonificació de l’IBI per a instal·lacions de plaques fotovoltaiques en habitatges. Fins ara es bonificava un 40% d’aquest import durant dos anys, mentre que a partir d’ara serà d’un 50% anual de l’IBI durant els tres primers anys i per a un màxim de 1.000€.

Afectació sobre la plusvàlua

Un dels temes que va sorgir en el ple té a veure amb la recent sentència del Tribunal Constitucional sobre la plusvàlua, que ha invalidat la manera com es calcula aquest impost que cobren els ajuntaments en les vendes, donacions o herències d’immobles.

Això complicaria les finances dels consistoris, i en el cas de Sallent suposaria una afectació d'entre 300.000 i 400.000€ anuals, segons l’alcalde Oriol Ribalta. ERC va anunciar que ja ha presentat una moció per demanar una compensació per aquesta pèrdua “perquè cada vegada se’ns exigeix més als ajuntaments”.