S'inaugura el Centre d'Interpretació de la Casa Torres Amat

Última revisió 16-03-2023 10:32
23/05/2022

El diumenge 22 de maig es va inaugurar el nou espai de la Casa Torres Amat amb un acte institucional i una posterior jornada de portes obertes.

Aquesta rehabilitació ha permès rescatar els baixos de la Casa Torres Amat i convertir-los en un Centre d’Interpretació de l’Aigua, on es troba la turbina i s’allotjava la primera fàbrica tèxtil pionera de la revolució industrial a la península. S’ha fet la museïtzació d’aquest espai per tal d’explicar el seu passat històric i donar-lo a conèixer fora de Sallent.

La regidora de Turisme, Neus Solà, va obrir l’acte tot explicant que la rehabilitació del Centre d’Interpretació de la Casa Torres Amat s’ha dut a terme amb l’impuls del Consell Comarcal del Bages i el fons FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional). Va destacar que no és només un punt d’interès turístic, sinó “un espai de confluència entre la geologia, la història, la industrialització, el patrimoni i la cultura de Sallent”.

El president del Geoparc de la Catalunya Central, Agustí Comas, va agrair l’aposta que fa l’Ajuntament de Sallent per mantenir la Casa Torres Amat com un espai del Geoparc de la Catalunya Central i va considerar-ho una oportunitat per “recuperar la història a través de l’aigua”.

Santi Muñoz, arquitecte de l’empresa que va realitzar la reforma, va destacar el repte inicial d’aquestes obres, ja que “el pressupost era força ajustat per tot el que s’havia de fer i tècnicament era molt complicat”. Va puntualitzar que aquesta rehabilitació volia “posar en valor el contrast d’allò nou amb allò vell, conservant ambdós elements”. Pel que fa a la museïtzació de l’espai, el gestor cultural Jordi Torra, va explicar que l’espai “exemplifica l’inici de la revolució industrial” i que van partir “d’un relat protagonitzat per dos personatges que ajuda a explicar la història industrial de Sallent” a tothom qui no la coneix.

L’alcalde Oriol Ribalta va assegurar que “ens hem de sentir orgullosos que el primer teler sigui a Sallent: ho hem d’aprofitar i explotar, i explicar-ho també a les escoles perquè sàpiguen el passat del nostre poble”. Va destacar també la part de la casa noble: “et permet endinsar-te dins la història perquè és una casa impressionant i cal que tothom pugui venir a Sallent i visitar i gaudir aquest espai”.

Seguidament, es va fer la visita guiada als baixos per veure el nou Centre d’interpretació i després a la part noble de la Casa Torres Amat, un espai que ja es podia visitar i que ara s’ha arreglat i netejat per fer-lo un espai encara més atractiu. Un cop finalitzat l’acte d’inauguració, es van obrir les portes al públic perquè hi pogués entrar de manera lliure i gratuïta. Durant les dues hores que va durar aquesta jornada de portes obertes, l’afluència de públic va ser molt alta.