Sallent celebra l'inici de la construcció de la residència

Última revisió 31-10-2023 11:15
30/10/2023

Dia històric pel municipi sallentí, que ha inaugurat l’inici de les obres de la nova Residència i Centre de Dia amb un acte simbòlic de primera pedra que ha reunit més d’un centenar de persones.

Es tracta d’un projecte que ha trigat anys a veure la llum degut a causa d’adversitats financeres, polítiques i també urbanístiques, però que finalment ha arribat a bon port. Es preveu que d’aquí dos anys les obres ja estiguin acabades.

Per celebrar aquest moment, el consistori ha comptat amb convidats d’honor en l’àmbit polític com són l’Hble. Sr. Carles Campuzano, conseller de Drets Socials; la Sra. Montse Barniol, delegada del govern a la Catalunya Central; el diputat i ex alcalde David Saldoni; l’equip de govern d’ERC; i les representants de Junts per Sallent i PSC Sallent.

Com no podia ser d’altra manera, actuals usuaris i usuàries de la Residència Sant Bernat i familiars han estat presents a l’acte, acompanyats de la seva directora, Maria Rosa Igual. També hi ha assistit els gerents de la UTE Cots i Claret – Certis, que duu a terme les obres, així com la direcció facultativa i l’equip tècnic de la UTE.

El conseller Campuzano, el director d’obra Carlos Godoy i l’alcalde Oriol Ribalta han estat els encarregats de dirigir-se a la població sallentina. L’alcalde ha volgut fer un “agraïment sincer a totes les persones que han tirat endavant el projecte per la seva dedicació i esforç”. També ha destacat les dificultats que s’han trobat pel camí, “hem hagut de superar tempestes”, subratllant que es tracta “de la inversió més gran de la història recent al nostre municipi”.

El director de l’obra i redactor del projecte, l’arquitecte Carlos Godoy, ha explicat la part tècnica del projecte. Ha destacat “l’entorn privilegiat on estarà la residència d’avis: un emplaçament ben comunicat, assolellat, amb història, molt cèntric, al costat del riu i amb unes vistes excepcionals”. Carlos Godoy ha assegurat que van concebre aquest projecte “tenint en compte el seu passat industrial per entendre la importància de conservar aquests elements històrics”.

El conseller de Drets Socials ha tancat el torn d’intervencions tot remarcant “la modernització i dignificació que suposa una infraestructura social com aquesta”. Ha destacat també que l’Ajuntament de Sallent ha tingut “voluntat política” per apostar pel finançament municipal i això és un “mèrit que hem de reconèixer”. Ha batejat aquesta residència com una “residència del segle XII que està orientada a la vida en comunitat”.

Col·locació de la primera pedra

L’alcalde de Sallent, el conseller de Drets Socials, la regidora de la Residència i la directora de la residència han dut a terme la col·locació de la primera pedra. Es tracta d’un ritual ple de simbologia on es guarden diferents elements o objectes relacionats amb el projecte i que indiquen la data en què s’ha dut a terme la col·locació. En aquest cas, s’han guardat reproduccions de plànols del projecte, material gràfic, portades de diaris, arxius radiofònics de Ràdio Sallent i un clauer i una fotografia dels usuaris i usuàries de la residència.

Tal com ha explicat l’alcalde Oriol Ribalta, la idea és que si aquesta pedra es desenterrés al cap dels anys, els elements passarien a ser un material històric. Els objectes s’han col·locat a l’interior d’un cilindre i, aquest, dins la pedra. Amb l’ajuda d’una politja, s’ha dipositat la pedra a l’interior dels terrenys en construcció sota l’atenta mirada de prop de 100 persones que s’han reunit al porxo de Fàbrica Vella. Algunes de les persones convidades, encapçalades pel conseller, s’han animat a tirar terra al forat.

Com serà la nova residència

La nova residència, amb una superfície construïda de 5.400 m2, s’emplaça al costat de l’antiga Fàbrica Vella i al costat del nou Espai Cultural que porta el mateix nom. Tindrà capacitat per acollir 90 persones residents i 30 usuaris i usuàries pel centre de dia, el doble de l’actual, que és de 45 places de residència assistida i 8 d'acolliment.

L’alcalde Oriol Ribalta diu que és un edifici “pensat per integrar-se amb l’entorn i que prioritza la nostra gent gran perquè és un espai obert, viu, al costat de la natura i de la cultura”. L’arquitecte Carlos Godoy ha afegit que és una residència sostenible, “dissenyada per ser el màxim eficient energèticament”.

L’edifici constarà de quatre plantes i una soterrada: tres d’elles acolliran les habitacions destinades als usuaris i usuàries, i a la planta baixa s’hi ubicarà el Centre de Dia i la zona per al personal laboral. Totes les plantes disposaran d’un espai exterior propi.