L'Ajuntament de Sallent aconsegueix per primer cop el Segell d'InfoParticipa

Última revisió 16-03-2023 10:35
10/05/2022

El Segell InfoParticipa és una distinció que atorga el grup de recerca ComSET de la Universitat Autònoma de Barcelona als municipis i entitats supramunicipals com a reconeixement a la transparència informativa de les seves pàgines web.

Cada any, l’equip d’InfoParticipa avalua les diferents webs dels consistoris de totes les comunitats autònomes i els atorga un percentatge segons el compliment dels indicadors de qualitat informativa, amb un total de 52. D’aquí en surt el Mapa InfoParticipa, un recull de les pràctiques comunicatives dels diferents ens que ve acompanyat d’una valoració dels resultats.

El consistori de Sallent ha obtingut la millor nota des que és avaluat per InfoParticipa, un 90’38% (47/52 indicadors), cosa que l’ha portat a obtenir aquest guardó i fer-ho per primera vegada. A l’inici de la legislatura, el 2019, el percentatge era del 33%.

Font: elaboració pròpia a partir de les dades de la web del Mapa InfoParticipa

Només sis municipis del Bages han aconseguit aquesta distinció: Cardona, Fonollosa, Manresa, Sallent, Sant Salvador de Guardiola i Sant Vicenç de Castellet.

La regidora de Transparència, Neus Solà, ha destacat “la implicació i professionalitat de totes per tal d’aconseguir el Segell; tot l’equip de l’ajuntament ha fet un gran esforç per aconseguir aquesta puntuació i estem molt contentes”. A més, ha recordat la necessitat de garantir l’accés a la informació pública perquè “creiem en la bona gestió i la transparència de l’Ajuntament”.

Des de l’Ajuntament de Sallent estem d’enhorabona i celebrem aquest reconeixement, un impuls per continuar treballant en la millora de la comunicació pública i transparència.

Acte de lliurament

L’acte de lliurament dels guardons del Segell Infoparticipa es va celebrar el 9 de maig de 2022 al Rectorat de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb la presència del seu rector, Javier Lafuente; el director de ComSET, Armand Balsebre; el conferenciant i doctor en Dret, Miguel Ángel Blanes; i el director general de Dades Obertes, Albert Cañigueral.

En paraules d’Armand Balsebre, aquest acte s’ha convertit en la “Diada de la Transparència” i ja és la 9ena edició que se celebra. Enguany s’han avaluat 947 portals digitals, dels quals un 14% ha obtingut el guardó, un total de 136 ajuntaments.

Els ponents van destacar el camí que encara hi ha a recórrer en la millora de les pràctiques comunicatives i l’impuls de les sinergies entre les universitats i el govern local. També es va ressaltar la importància de mantenir el treball que s’ha fet fins ara en matèria de transparència i consolidar-lo per tal de garantir l’accés a la informació pública, un dret fonamental de la ciutadania.

El cas de Sallent

L’abril del 2021 el consistori va renovar la web corporativa www.sallent.cat, que va servir per reestructurar la informació i adaptar-se a les necessitats i consultes actuals de la ciutadania. Es va fer un disseny més atractiu, però sobretot més ordenat i eficient en la cerca d'informació: es va reorganitzar el menú principal, es van eliminar aquelles pàgines menys consultades i es va potenciar la visibilitat d’aquells apartats de més interès com les notícies, l’agenda d’activitats, els tràmits i gestions, la informació dels òrgans de govern, etc.

Per fer-ho, es van tenir en compte diferents models d’èxit d’altres ajuntaments, però sobretot les recomanacions i indicacions del Portal de Transparència. Aquest portal és un instrument per fer accessible la informació a la ciutadania i que tota administració pública ha de tenir, gestionat pel Consorci de l’Administració Oberta de Catalunya (AOC).

Amb aquest objectiu i alhora compromís, les diverses àrees de l’Ajuntament van fer un esforç per recollir la informació dels últims anys i fer-la pública en aquest espai. D’una banda, això ens permet complir el màxim possible amb la normativa de Transparència i, de l’altra, ens ofereix un espai que totes les àrees de l’Ajuntament poden compartir per tal d’unificar continguts i dipositar tota la informació en un mateix lloc.

Pots consultar aquí el reportatge sobre comunicaicó pública i transparència del butlletí Som Sallent de març.