Homenatge als alcaldes sallentins de la República Catalana

Última revisió 26-07-2021 14:24
23/07/2021

El 20 de juliol es va fer entrega d'unes peces de ceràmica als familiars dels alcaldes republicans.

Amb motiu de la commemoració dels 90 anys de la proclamació de la República, l’Ajuntament de Sallent, Cabrianes i Cornet, en col·laboració amb l’Associació Cogulló, està duent a terme un seguit d’actuacions per tal de recordar i donar a conèixer els alcaldes que van governar Sallent durant la República Catalana (1931-1939) i que van ser escollits democràticament a les eleccions municipals.

Són Pere Perarnau (1931), Rafael Bonals (1931-1934), Jaume Caballol (1936), Magí Oriol (1936) i Pere Andorrà (1936-1939). Tots ells, a excepció de Pere Perarnau, van patir represàlies, ja que van haver d’exiliar-se quan va acabar la Guerra Civil.

Un dels actes inclosos en aquest homenatge és l’entrega d’unes plaques de ceràmica amb els retrats dels alcaldes als seus familiars. Aquest acte va tenir lloc el 20 de juliol al Cementiri de Sallent, i l’alcalde, Oriol Ribalta, va fer l’entrega de les peces a la néta de Jaume Caballol i a la néta i fill de Magí Oriol. L’acte també va comptar amb la presència de la primera i segona tinent d’alcalde, Sílvia Tardà i Neus Solà, i del regidor Diego Miranda.

Es va fer en petit comitè per tal de respectar la intimitat de les famílies. Rosa Caballol, néta de Jaume Caballol, i Pere Oriol, fill de Magí Oriol, van agrair que es reconegués la tasca dels alcaldes, i es van remarcar les dificultats que van haver d’afrontar durant la República i la posterior Guerra Civil, com per exemple quan Pere Oriol va recordar la seva estada a França amb tant sols sis anys quan el van separar del seu pare.

Al llarg de l’estiu, si la situació ho permet, està previst que s’entreguin les peces als familiars dels altres alcaldes, que estan enterrats fora de la població perquè van haver d’exiliar-se. Són Rafael Bonals, enterrat a Montjuïc, i Pere Andorrà, a França.

Altres actes

El 14 d’abril d’aquest any, coincidint amb l’aniversari de la República, es van penjar cartells dels alcaldes a diferents indrets de Sallent: a Plaça Catalunya, Plaça Sant Antoni Maria Claret i Plaça de la Pau. Pots veure la notícia aquí.

L’Ajuntament de Sallent, amb el suport de l’Arxiu Municipal i l’Associació Cogulló, ha dut a terme una recerca biogràfica per tal d’explicar les actuacions que van dur a terme els alcaldes durant el seu mandat. El reportatge serà publicat la setmana que ve a www.sallent.cat i al butlletí municipal Som Sallent, que es repartirà a les cases sallentines a partir del 27 de juliol.

Amb aquest gest, el consistori vol reconèixer la tasca que els alcaldes van fer a Sallent durant la República Catalana, en un context convuls on van haver de fer front a episodis de violència i defensar les institucions catalanes.