Comença el canvi del model de recollida de residus a Sallent

Última revisió 23-03-2023 12:14
22/02/2022

Sallent implementa un model de recollida amb contenidors tancats, que serà totalment efectiu a partir del 23 de març.

La presentació pública d'aquest canvi s'ha realitzat el 22 de febrer a la Sala Vilà i Valentí, coincidint amb l'inici del repartiment del material a la ciutadania sallentina. A l'acte hi han acudit l'alcalde de Sallent, Oriol Ribalta, el regidor de Serveis Municipals, Miquel Estruch, i el gerent del Consorci del Bages per a la gestió de residus, Ricard Jorba.

> Pots escoltar les declaracions aquí

El consorci ja ha implementat aquest model a Rajadell, Balsareny i dos barris de Sant Fruitós de Bages. Les bones dades i l’experiència d’aquests anys han demostrat l’èxit del sistema, per la qual cosa Sallent ha decidit sumar-s'hi amb l'objectiu d'augmentar el percentatge de reciclatge del municipi, que ara és d'un 30%, i reciclar millor.

En paraules de l'alcalde de Sallent, és "una xifra que s’ha de duplicar, com a mínim, per complir la normativa i per sostenibilitat”.

El canvi més important del model de contenidors tancats respecte del tradicional és que els contenidors d’orgànica i el de resta estan tancats i només es poden obrir amb una targeta personalitzada que té cada llar.

A més, el de resta (on llencem els residus que ja no es poden reciclar i que van a parar a l’abocador) només es pot obrir un dia concret cada setmana, que a Sallent serà els dilluns o els dijous.

Miquel Estruch ha volgut remarcar que "si a casa seleccionem bé els residus, veurem que a la resta ens hi queda molt poca cosa i que un dia a la setmana d’obertura del contenidor és suficient”.

Amb aquests canvis i la identificació d’usuari, s’aconsegueixen uns canvis d’hàbits que fan augmentar de forma molt important els índexs de recollida selectiva. Això vol dir que la ciutadania s’acostuma a separar molt millor els residus a casa seva, els diposita al contenidor que toca i, per tant, una part molt important d’aquests residus que abans acabaven a l’abocador ara es poden reciclar, valoritzar i convertir-los en nous materials.

Canvi progressiu

La ciutadania de Sallent va tenir l'oportunitat d'acudir a xerrades informatives durant el mes de febrer, i des del 21 se li està lliurant el material: un cubell airejat i bosses compostables per separar l’orgànica a casa, les targetes amb la qual podran obrir els contenidors i material informatiu de la campanya.

El canvi es farà efectiu el 23 de març, amb la retirada dels contenidors antics, i el 24 ja estaran operatius els nous i qualsevol persona que vulgui utilitzar el contenidor d’orgànica o el de resta haurà de fer servir la targeta electrònica per obrir-lo, tenint en compte que els contenidors de resta només es podran obrir un dia a la setmana i els contenidors d'orgànica, cada dia.

Els contenidors d’envasos, paper i vidre seran d’accés lliure, com fins ara.

Contacte per incidències

Un equip d’informadors farà seguiment d’incidències per ajudar la ciutadania en tots els seus dubtes, per gestionar pèrdues o demandes de targetes i també per detectar si les aportacions als contenidors s’estan fent correctament.

En cas que es detecti que algun contenidor s’utilitza reiteradament per dipositar-hi residus que no hi han d’anar, el servei de control i inspecció en farà seguiment per identificar i informar les persones o famílies que en facin mal ús.

Es posa un número de telèfon i whatsapp a l’atenció de la ciutadania per qualsevol dubte o consulta: 605 332 840.

Aquests dies també s’està fent la campanya informativa a grans productors (botigues, bars, restaurants...) que disposaran de contenidors propis i un circuit de recollida porta a porta  de resta, orgànica i cartró, per facilitar que reciclin el màxim possible.

Un model d'èxit

La mitjana dels municipis consorciats fa anys que està entre el 30 i el 40% d’índex de recollida selectiva. Això vol dir que de tots els residus que es recullen als municipis consorciats, menys de la meitat es poden valoritzar i la resta encara va a parar al dipòsit controlat de residus i acaba allà la seva vida útil.

Els municipis que van implantar el model de contenidors tancats, en canvi, han augmentat el seu índex de recollida selectiva fins al 75%. Per tant, només un 25% dels residus recollits arriba al dipòsit.

A més, l’orgànica és la fracció amb l’augment més important, passant de ser el 10% dels residus recollits abans del canvi al 35% actual. Aquesta fracció, quan se separa correctament a casa arriba a la planta de compostatge de Bufalvent i es transforma en compost, un adob de gran qualitat per a horts, jardins i camps.